5 Mayıs 2013 Pazar

Paskalya haftasi , sicaklar , Hidrellez ve son dakikada alinan guzel bir haber..

Wikipedia'ya gore paskalya Turkce'ye pashalia sozcugunden gelmis. Kelime anlami olarak "dokunmadan geçmek"  anlamına gelmesi ve Israilogullari'nin  Misir'daki esaretten kaçışına veya İsrailoğulları'nın ilk doğan çocuğunun canının bağışlanmasına gönderme yapmasina ragmen Yunanca "Πάσχα" sözcüğü ve Latince'deki karşılığı "Pascha" İbranice'deki Hamursuz Bayramı anlamına gelen "Pesach (פֶּסַח)" sözcüğünden türemiş. Yunanca'da diriliş, yükseliş anlamına gelen "Ἀνάστασις"   ( Anastasis  ) sözcüğü de bazen kullanılır.

Dogu Ortodoks kiliseleri Julyen takvimini kullandiklari icin paskalyayi genellikle Katolik ve Protestan kiliselerinden sonra kutlarlar. Bildigim kadariyla 4 yilda bir takvimler ortusuyor ve paskalya ayni gun kutlaniyor. 

Ansiklopedik bilgilerin sonu gelmez  o yuzden ben de kendimi durduruyorum. 

Paskalya zamanina kadar yapilan et perhizine  daha dogrusu kani olan hicbir  seyin yenmemesine yumurta yememek de dahil. Paskalyadan onceki son haftada ozellikle son 3 gun ( Hz. Isa'nin carmiha gerildiginden dirilisine kadar gecen 3 gun) genelde sadece helva, ekmek , tarama , pancar salatasi , zeytin gibi seyler yeniyor. Ozellikle cok dindar olanlar son gun sadece ekmek ile oruc tutup cumartesi gecesi kiliseden cikinca oruclarini bozuyorlar. Iste o sofrada 40 gunun acisini da cikartiyorlar. Bizim ciger sarma dedigimiz yemegin corba haline donusmusu olarak tarif edecegim "Magiritsa" corbasi var mesela. Ben sakatat yemedigim icin bizim evde hic pismez kokusuna bile dayanamam.  

Paskalya haftasini kokularla tanimlarsak Megali Pempti yani  Kutsal Persembe gunu sehir mahlepli sakizli paskalya coregi kokar. Megali Paraskevi- Kutsal Cuma gunu hicbir evde yemek yapilmaz birsey pisirilmez. Megali Sabato- Kutsal Cumartesi gecesi herhangi bir eski Yunan sokagindan gecerseniz magiritsa corbasinin kokusuyla yurursunuz.  Paskalya pazari ise yer gok dag tas komur atesinin ustunde cevrilen keci ve Yunan usulu kokorec kokar. Ek bir bilgi, etle sakatatla arasi hic iyi olmayan biri olarak ben Turkiye'deki kokorece bayilirim. Ama buradakini yiyemiyorum. Icine diger sakatatlari da koyuyorlar benim icin dayanilmaz bir hal aliyor. 

Sadede gelelim.. Dedigim gibi bizde magiritsa pismez, keci filan da cevirmeyiz. Neyse ki dost ve akrabalar bizi cagiriyorlar da  et delisi kocam o tur ihtiyaclarini karsiliyor. 

Ben bu yil hayatimda ilk defa paskalya coregi yapayim dedim. Persembe gunu paskalya yumurtalarini kaynatip boyarken corek de mayalandi.  Cok da guzel oldu.  Tarifi su siteden aldim. Siddetle tavsiye ederim.

Yaninda boyanmis yumurtalarla huzurunuza ciktilar.


Davete giderken de gercekten cok hos gorunen su tatlilari yaptim. O tarif de sevgili Gul'un blogundan
Bende muffin kaplari kalmamis toprak kaselerde pisirdim icine de limonlu peynirli bir krema yaptim. Parmaklarimizi yedik.


Yeme-icme haricinde bendeki haberler ayni..  Elim kecelerden kurtulmuyor ve umarim hic kurtulmaz.
Ben hayatimdan cok memnunum. 

Onceki gonderilerde yer alan uretime devam ama gene kendimi durduramadim, Sedef'in fikirleriyle yeni prototipleri denedim.. Fena olmadilar bayagi bir begeni aldilar. 

guzel bir canta oldu bence de 

Sonraaa havalar isindi ben de ozellikle sabahlari keyifli bir sekilde calisacagim bir yer yaptim balkonda. Dag manzarasi olanca heybetiyle eslik ediyor. Mia'yi da unutmayalim lutfen :)

Mia aman sen biseyleri kacirma!

Son olarak Hidrellez icin yazip gul agacina astiginiz tum dilekleriniz kabul olsun der, diger takimlari tutan sevgili arkadaslarimdan af diler ve sizi asagidaki fotograf ile ugurlarim:

Sampiyon Cimbombom!







16 yorum:

  1. Mia fotoshop gibi duruyor yahu :-)

    Sekerim elinize, kolunuza saglik, bizim Easter gecti canim onun icin sizinki kutlu olsun sekerim :-)

    Paskalya coregi de pek guzel gorunuyor, yalniz o yimirtalari nasil boyadin kuzum yahu???

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yimirtalari soyle boyadim, paket hainde satian kirmizi boyanin icinden plastik ugurbocegi susleri de cikti. Yalniz ben boyanin hepsini kullandim megersem 40 tane yumurta icinmisben 6 tane boyadim:D
      Ben o Mia'yi yirim yirim!

      Sil
    2. Bol bol kullanmsin ste ne var yahu :-)

      Sil
  2. Helloooooo??? Gul'un bloguna link koymamisin hatunum!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Var ayol link.. "bloguna" yazan yere tikla aciliyor.

      Sil
  3. İstanbul'dayken her paskalyada Kurtuluş'da bir fırından sakızlı paskalya çöreği alıp gelirdi bir arkadaşımız..Yazını okuyunca nasıl canım istedi anlatamam:)) Bu arada o meraklı Mia'yı kafasından öpüyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Linkte verdigim tarif inanin cok kolay. Hemen yapiverin. Puf noktasi sanirim firinda 2-3 saat mayalamak.
      Merakli Mia'yi sizin yerinize kafasindan optum. :))

      Sil
  4. Off offf, once resimleri gormustum, simdi yaziyi da okuyunca... Olmayacak, onumuzdeki haftasonu bana paskalya coregi yaptiracaksin. Daha once birkac kere yaptim, kolay ve sonucu hep garanti. Ama simdi icime bir de sakizlisi nasil oluyor acaba diye bir kurt dustu.. Evde sakiz olacakti.. Denemez miyim simdi ben?? Benim de Mia'dan farkim yok ha, merakli kedi ;-)

    YanıtlaSil
  5. Mia'nin bu fotografi favorimiz leo saklanip arada Mia taklidi kafayi cikariyor !
    :) Paskalya coregide sakizli hele en sevdigim; yimirtlar sahane! keçelere devam canta cok guzel. Ansiklopedisever biri olarak bilgilere de devam efaristo (boyle yaziliyordu galiba) operim kedileri minciklarim. Zavalli satuninin kuyruguna kapi kapandi yanlislikla hep arkada o kuruk insan kapidan gecerken yana ceviri di mi! kirilmadi ama sisti yazik :(

    YanıtlaSil
  6. Paskalya aslında oldukça dini bir bayram ama ben işin oruç kısmını, yeme-içme kısmına yabancıyım. Polonya Katolik olduğu için orada çok ciddiye alındığına tanık olmuştum. Ortodokslar gibi. Biliyorsun kuzey Almanya protestan. (çoğunluk için böyle söylenebilir.) Oruç tutan hiç tanımadım, daha çok baharın gelişi havasında, yumurtalar, çikolatalar eşliğinde kutlanıyor.
    Ben evde Paskalya çöreği yapıyorum. Çocuklarla yumurta boyuyoruz ya da kaplıyoruz. Pazar sabahı da yumurta arıyorlar, küçük bir hediye de oluyor. Niels`in dini işlerle pek arası yok zaten:)

    Senin şu balkonda oturup kahve içer miyiz ben gelince?

    Link verirken rengini değiştirirsen ya da altını çizersen daha kolay belli olur, Başak arkadaşımızı da yormamış oluruz:)

    Tatlıyı görünce önce milföy sandım ama yufkaymış! Tam da çilek zamanı:) Tart yapacağım ben de bugün:)

    El emeğin faaliyetlerin hiç bitmesin, çok harika işlere imza atıyorsun.

    Galatasaray`ı da tebrik ederim:)


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ulen, hepsine dokundum bi o kelimeye tiklamamisim ki dustum dilinize :-)))))

      Sil
  7. Çok güzel özetlemişsin Dilara. Bizde yumurta boyadık ertesi gün bizim kedi yumurta sepetini devirip yumurtalarıda çatlatmış, evde yuvarlamış. Benim de aklımda bu boyalı yumurtalar saklanmaz mıydı? sonrada çocuklar aramaz mıydı? Çocuk hikaye kitaplarında aklımda öyle kalmış. Fakat Yunanistan' da hiç öyle bir adet yok.

    YanıtlaSil
  8. Off tatlı müthiş, yavru arslan çok şirin, mia ço cingöz görünüyor:)
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  9. Müthişş.....Bende senin gibi keçe yapıyorum:))

    YanıtlaSil
  10. Güzel bir paylaşım olmuş .Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Bu Paskalya çöreği gerçekten pek kutsal anacım, hakikaten yeri ayrıdır, o hafifliğinin hastasıyım :) Mübarek çöreği, yerim hep:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...